субота, 28. март 2009.

Postao sam član kluba stogodišnjaka

Lokacija:

Statens vegvesen – Risløkka trafikkstasjon

Østre Aker vei 50, 0581 OSLO

Telefon: 815 22 000

Radno vreme:

ponedeljak 09:00-15:15

utorak – petak 08:00-15:15

http://www.vegvesen.no/region_ost/regostsider/rislokka.stm

Potrebna dokumenta

- srpska vozačka dozvola

- pasoš

- skatt sør (document u kome piše od kada ste registrovani u Norveskoj)

- obrazac koji se popuni kod njih (ima i engleska verzija Application for driving licence)

Procedura

- službenik iskopira srpsku vozačku i preda ti kopiju a original zadrži koji se vraća u Srbiju kada dobiješ Norvešku dozvolu

- dobijaš privremenu vozačku dozvolu sa kojom možeš da voziš po Skandinaviji i ona važi tri meseca tako da se stalno obnavlja svaka tri meseca

- Rok za polaganje testa vožnje je godinu dana od kad si registrovan u Norveškoj, ne od kada si predao srpsku vozačku dozvolu.

- Ako do tog roka ne položiš test voznje onda “džabe smo krečili” moraš sve iz početka što u Norveškoj košta kao Petra kajgana.

Važni sajtovi

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Publication&pagename=SVV%2FSVVforwardToSite&sitename=engelsk

http://www.norway.no/oss/#a1041

Napomena: Rok za polaganje je godinu dana od kada si registrovan u Norveškoj a ne od datuma kada si prvi put predao zahtev za dobijanje privremene dozvole.

Pismo iz Statens Vegvesena

Nakon nekih dve nedelja posle predavanja srpske vozačke dozvole dobio sam pismo od Statens vegvesena u kome me obaveštavaju do kog roka moram da položim test vožnje, koliko me šta košta, do kad će mi važiti vozačka kada položim itd. Sa tim papirom mogu da idem u školu da počnem časove vožnje

Časovi za vozački

Instruktor mi je bio pakistanac, OK dečko nije mnogo folirao i lagao ali sam od njega dosta i naučio. Bilo je i stresnih trenutaka ali sve je to deo obuke, navlačio me je na veliki broj situacija koje su nove za mene ali na taj način sam dosta i naučio. Kasnije u razgovoru sa mnogim našim koji već voze u Norveškoj ali još uvek nisu promenili vozačku a nisu ni imali časove vožnje shvatio sam da nisu ni svesni mnogih razlika koje se nauče u školi. U tom pogledu zahvalan sam Amiru instruktoru na dobroj obuci. Uzeo sam pet časova vožnje i to je po meni bilo sasvim dovoljno da se naviknem na auto, nova pravila i steknem kakvu takvu rutinu u vožnji po Oslu, i naravno upoznam neke delove Osla u kojima nikada nisam bio. Vozio sam super komforni BMW dizelaš sa gomilom uređaja na koje ja nisam navikao, Na dan polaganja vozio sam malu Toyota Corolu koja je mnogo sličnija mom Loganu tako da mi je taj auto bio mnogo komforniji za vožnju i odmah sam se navikao na njega.

Drugačija pravila

Nekoliko najvažniji pravila koja sam naučio u Norveškoj a malo su drugačija nego kod nas:

- Kružni tokovi. U Norveškoj je mnogo više kružnih tokova nego klasničnih raskrsnica na koje smo mi navikli. Zbog toga imaju nekoliko pravila kako se prilazi kružnom toku kako se vozi u samom kružnom toku tj. koja putanja se bira, kako se koristi žmigavac, kružni tokovi sa tri, četiri i više izlaza. U praksi oni najčešće nepoštoju ta pravila ali je zato i najveći broj nezgoda baš upravo na kružnim tokovima.

- Imaju znakove za priključenje auto putu ili putu rezervisanom za motorna vozila sa crnim i crvenim strelicama i džentlmentsko pravilo da se medjusobno pomažu kada su crvenim trakam što uglavnom poštuju bar ono malo što sam ja video dok sam vozio

-Imaju znak stop sa pomoćnom tablom koji te obaveštava da stvarni znak stop je toliko metera iza koliko piše na pomoćnoj tabli tako da je to prvi put bilo za mene zbunjujuće ali sam se navikao.

- Imaju pravilo desne strane ali veoma često može da se desi da onaj ko ti dolazi sa desne strane prilazi iz neke male uličice a ti moraš da ga sačekaš iako voziš na mnogo širem putu i ako nisi pratio znake možda ti se učini da si na glavnom putu a u stvari nisi, što je kod nas najčešći slučaj.

...

Trening vožnja

U nedelju ujutro sam otišao u Nottoden da malo treniram vožnju ovo iskustvo je bilo krucijalno da na dan samog polaganja budem veoma opušten i znao sam da neće biti problema da položim. Jedino što sam morao da se ceo dan lomatam do tamo i nazad i ceo dan da slušam kako troje pričaju Urdu i sedim dok ostalo dvoje kandidata izvezu njihovu trening vožnju.

Polaganje vozačkog

Vozački sam polagao u malom gradiću Notodden pola sata vožnje od Kongsberga istočni Telemark, inače grad je poznat po bluz festivalu koji se ovde održava u toku leta činimi se i po najvećoj drvenoj crkvi u Norveškoj Heddal. Veoma je povoljan ovaj grad za učenje vožnje jer je mali tako da veoma lako može da se savlada i položi test vožnje.

Ujutro sam stigao u gradić sa instruktorom i još jednim dečkom koji je trebao da polaže onda sam platio za polaganje vozačkog i proverio termin polaganja, nisam morao dugo da čekam i veoma brzo je došao član komisije. Veoma fin čovek. Otišli smo do autu, u međuvremenu sam ga zamolio ako možemo da koristimo engleski prilikomo polaganja što je on i prihvatio uz izvinjenje da baš i negovori dobro engleski. U autu mi je objasnio kako izgleda samo polaganje i šta on ocenjuje. Pitao me je imam li šta da kažem ili pitam pre samog polaganja. Ja sam mu objašnjavao o novim pravilima koja su različita nego kod nas čisto da pokažem čoveku da sam nešto naučio. Izvukao sam karticu na kojoj je bilo pitanje i ruta koju ću voziti. Pitanje je bilo šta je servo i da pokažem na autu i da li auto koji vozim ima servo. Tokom vožnje sam konstantno razgovarao sa članom komisije kako bih ga malo zamajavao da nebude sto posto skoncentrisan na moju vožnju i da imam prostora za moguće moje greške i eventualno na taj način dobijem par trenutak njegove nepažnje da nebi slučajno kočio umesto mene što automatski znači vidimo se za mesec dana. Vožnja nije bila previše teška ali je trajala preko 45 minuta. Nisam imao nikakvih krupnih grešaka a čovek je brzo video da vozim „tečno“ tako da je i on bio opušten. Jedino kad smo se vratili i trebalo sam da parkiram auto u rikverc onda sam to uradio brže nego što je on očekivao i nisam gleda preko ramena nego sam koristio retrovizore ali to nije bio veliki problem. Uglavnom prošao sam što mi je laknulo.

Kada položiš, šta onda?

- Slikaš se u kabini tako što izabereš norvešku zastavu na ekranu i pratiš uputstvo: ukucaš lični broj slikaš se dva puta, kamera je pravo ispred tebe, posle slikanja izabereš jednu od fotografija koju zeliš za vozačku.

- Odeš na šalter predaš papir da si položio koji si dobio od komisije i neki document za identifikaciju

- Dobiješ papir sa kojim možeš da voziš dok ti nestigne stvarna vozačka dozvola.

-Iako su rekli da će mi vozačka stići na kućnu adresu u roku od sedam dana stigla je za četiri i od tog trenutka sam postao član kluba stogodišnjaka pošto vozačka dozvola u Norveškoj važi sto godina od datuma rodjenja za B kategoriju za neke druge kategorije je malo drugačije ali nije ni bitno u ovom trenutku.

Koliko šta košta?

- 2250 NOK – 5 časova vožnje sa instruktorom u Oslu.

- Gratis – Trening vožnja po Notodenu. Jedino što sam morao da ustanem rano u nedelju ujutro i da se vozikam po Notodenu ceo dan sa još dvoje kandidata i ja da vozim ali to se višestruko isplatilo pošto kad sam imao vožnju za polaganje sve mi je manje više bilo poznato.

- 4500 NOK – Iznajmljivanje auta, organizacija polaganja…

- 720 NOK – Na dan polaganja u Statens vegvesenu sam platio za polaganje vozackog za kategoriju B

- 262 NOK – Posle polozenog vozackog platio sam 200 NOK za vozacku dozvolu i 62 NOK za dve fotografije.

Suma sumarum oko 7900 NOK

12 коментара:

Анониман је рекао...

Koji je razlog da nisi polagao vozacki ispit u Oslu ? Zasto si isao skroz u Telemark?

Dejan Mladenović је рекао...

Najvazniji razlog jeste da sve moze mnogo brze da se odradi izvan Osla. U Oslu moras da cekas dosta da bi zakazao vozacki a ja licno nevolim da "razvlacim pitu" ako nemoram. Lepo sam se dogovorio sa instruktorom i od trenutka kad sam odvezao prvi cas do polaganja vozackog proslo je manje od mesec dana. Tako da sam sve odradio veoma brzo i elegantno.

Jelena је рекао...

Htela bih da te pitam da li u Norveskoj moze da polaze b kategoriju osoba sa daltonizmom? kako je na lekarskom pregledu tj da li si isao?
Hvala unapred

Dejan Mladenović је рекао...

Pozdrav Jelena,

Ne znam tacno ali pretpostavljam da mora ta osoba da ide na pregled. Sto se tice polaganja, da naravno da osoba sa daltonizmom moze da polaze.

Ja licno nisam morao da idem na pregled.

Najbolje da se raspitas kod statensvegvesena, mislim da ima link u postu. Odgovorice ti sigurno.

Pozdrav od Dejana

Анониман је рекао...

Dobro si platio za voznju,mene u Oslu sve izaslo oko 4000 kruna..a pobjegao si iz osla u selo da polazes..

Dejan Mladenović је рекао...

Neznam zasto se opterecujes iznosom to su samo pare;) Sto se tice ostatka komentara suvisno je bilo sta reci nego nemam potrebu da bilo kome bilo sta dokazujem osim da postignem rezultat. Dobio sam dozvolu u trenutku kad mi je trebala i nisam za to potrosio mnogo vremena ili energije, sve ostalo je za mene manje vazno.

U svakom slucaju welcome to the club:)

Анониман је рекао...

Jeli Prijatelju,daj uputi malo nas laike,kako si krenuo i od cega.
Npr.Oficijalni sajt za prijavljivanje za iseljenicke papire,koliko te je sve kostalo,koliko je trajala procedura...
Unapred Zahvalan

Dejan Mladenović је рекао...

Vidi prijatelju.

Da si citao blog od pocetka ti bi znao da ja nisam dosao na iseljenicku vizu nego na neku drugu vizu.

Nazalost o tome sto tebe interesuje ja nemam pojma.

Анониман је рекао...

sve tachno sem ova cena iznajmljivanja auta.... ja sam polagao bas u oslu i sve me izaslo oko 5500 kr

Dejan Mladenović је рекао...

Cestitam.

Cena iznajmljivanja zavisi od mesta gde polazes. Recimo u skoli gde sam ja uzeo auto najniza cena je za Oslo, pa Drobak, pa Drammen a najskuplja je bila za Notoden.

Marsil је рекао...

Cao svima, danas sam postao clan kluba ali me zanima informacija u vezi stare srpske vozacke,naime nisam je dobio nazad morali su da je zadrze,na internetu sam nasao novi zakon o saobracaju u Srbiji koji kaze da je zabranjeno imati dve vozacke dozvole izdate od dve drzave u isto vreme. Da li to znaci da cu morati da vozim sa norveskom dozvolom u srbiji od danas, i da li norveska dozvola vazi u srbiji duzi period?
hvala unapred na odgovorima

Dejan Mladenović је рекао...

Kao prvo. Cestitam. Welcome to the club.
Sto se tice tvojih pitanja nemogu da se pohvalim da znam zakon ali mogu da ti kazem sta sam ja radio prosle godine kad sam bio na godisnjem u Srbiji. Vozio sam rentirani auto sa norveskom vozackom dozvolom (posto je samnom isti slucaj tj norvezani ti uzmu srpsku vozacku i daju ti fotokopiju) i nosio sam pasos sa sobom u slucaju da me kontrola zaustavi. Na moju veliku srecu niko me nije zaustavljao iako smo prospartali gotovo celu Srbiju tako da nemogu da kazem kakvo bi iskustvo bilo kad te oni nasi ajduci zaustave na drumu. Ono sto znam da neki nasi rade a meni nepada napamet da se zezam sa nasom birokratijom dole jeste sledece, imaju nekoga u policiji i on im izda drugu srpsku dozvolu jer su ovu kao "izgubili" ili im je neko "otudjio" i onda kad dodju u Srbiju voze sa srpskom a u norveskoj voze sa norveskom dozvolom.