среда, 08. децембар 2010.

Iznajmljivanje stana - procedura

Pitao me neko u vezi traženja stana pa evo da napišem ono čega se sećam pošto sam ja tražio stan pre više od dve godine pa se nesećam baš svih detalja.
Verovatno znate ali za traženje stana najbolji sajt je http://www.finn.no/ izaberete opciju eindom pa zatim til lei i onda grad ili region koji želite.

Procedura koju sam ja sledio je bila sledeća:
Pogledam oglase izaberem stanove koji me interesuju i onda šaljem emailove ili zovem da se najavim na visning (to je termin kada može da se dođe do stana da se pogleda i da se porazgovara sa gazdom ili agentom koji ga zastupa). Meni je u tom koraku pomagala i šefica sa posla pošto je norvežanka a ja sam tek stigao u Norvešku bez ikakvih referenci.
Zatim sam odlazio na visning. Pošto nisam poznavao te delove grada uglavnom sam pripremio sebi kojim prevozom stići do tamo i na telefonu sam imao mapu tako da nije uglavnom bilo problema naći lokaciju. Pošto nisam imao mnogo vremena za visninge (sećate se da sam pisao da sam prva tri meseca živeo u Svelviku i putovao svaki dan 2, 5 sata do Osla u jednom pravcu) radnim danom ja sam bio prinuđen da idem samo vikendom. Obično dođem malo ranije da prošetam po okolini čisto da vidim kakve ću ljude sresti, kako izgleda okruženje oko zgrade. Meni je bilo bitno da ima igrališta za decu i da su u kraju porodični ljudi. Obično kad ulazim u zgradu čisto bacim pogled na listu stanara da vidim koliko je norvežana a koliko stranaca.
Na samom visningu sa sobom sam nosio papir sa svojim rezimeo čisto da zna gazda sa kim ima posla ;) tj. napisao sam kratki sastav na temu ko sam, odakle dolazim, šta radim, i šeficin broj telefona pošto mi je ona bila referenca, ostavio sam bio i linkove na svoj web sajt i foto album eto čisto da vide ljudi da sam porodičan čovek.
Na visningu se pregleda stan u kakvom je stanju, šta od nameštaja ostaje tj da li je stan namešten, polunamešten ili nenamešten. Popriča se sa gazdom i ako ima više ljudi zainteresovanih za stan onda gazda javlja kome je odlučio da izda stan ili u mom slučaju su mi gazde odmah ponudili da potpišemo ugovor. Gazdarica mi je na visningu rekla da se čula sa mojom šeficom i da je gledala moj sajt i fotografije tako da eto neke koristi od toga ali mislim da je presudno to što mi je šefica bila referenca.
Ugovor je standardan i u njemu su sve informacije bitne za izdavanje, veličina stana, iznos mesečne kirije. Isto tako ja sam potpisao i ugovor za struju i za internet tj. popisali smo struju (by the way strujomer Iskra, Kranj - Made in Yugoslavia) i dogovorili smo paket za internet i TV paket.
Dogovorili smo dan za uplatu depozita i preuzimanje ključa.
E što se tiče uplate depozita koji inače iznosi obično tri mesečne i kirije u uplaćuje se na poseban račun na koji polažu pravo i stanar i stanodavac, bilo je malo peripetije. Račun se otvara u banci stanodavca u našem slučaju to je bila Nordea (nema svaka filijala mogućnosti za otvaranje depozit računa tako da smo mi završili u centru grada) a novac na depozit račun se prebacuje iz banke stanara u mom slučaju to je bila moja banka DnB NOR. Tako da smo ja i gazdarica neznajući za ove peripetije se našetali po gradu. Prvo smo pokušali sve da obavim u DnB NOR banci na Ulevall stadionu pošto mi je to najbliže poslu pa su nam tamo rekli da moramo da otvorimo depozit račun u banci stanodavca, onda smo otišli do Norde na Mojorustenu da bismo tamo dobili informaciju da oni ne otvaraju takvu vrstu računa nego da je najbolje da odemo do centra i tamo otvorimo račun. U centru su nam napokon otvorili depozit račun ali nismo mogli da prebacimo pare na taj račun pošto sam ja imao račun u drugoj banci tako da smo na kraju otišli do DnB NORa i uplatio sam depozit i kiriju za prvih mesec dana.
Na kraju sam dobio ključ i gazdarica me je obradovala da su mi doneli veš mašinu i postavili je u kupatilu tako da nemoram da je kupujem. Baš lepo od njih, radovao sam se ko malo dete. Dvanaest godina sam bio potstanar u Beogradu i nijedan gazda ili gazdarica mi nisu dali ništa osim što su mi zadavali glavobolje sa povećanjem cene stanovanja, a u tuđoj zemlji ljudi koji me drugi put u životu vide daju mi veš mašinu na korišćenje. Baš im hvala.
Ono što mogu da napomenem jeste da tokom traženja stana sam bio na četiri visninga, na prvom sam bio kod neke crnogorke, čak smo imali i zajedničku poznanicu, ali to nije pomoglo da dobijem taj stan ali dobro onaj ko je vlasnik ima pravo da odluči kome će ga izdavati, na drugom visningu sam bio kod jednog Talijana i Ruskinje i oni su me izabrali kao rezervu ako prva osoba odustane, na trećem visningu sam bio u jednoj kući blizu posla ali oglas nije imao fotografije, kad sam otišao da vidim jasno mi je zašto nije bilo fotografija tako da nisam više gledao oglase bez fotografija i na četvrtom visningu sam dobio stan. Na mnogo više mesta sam poslao emailove i ono što sam zapazio da kad sam slao ponude za stanove na zapadnom delu gradu dobijao sam banalne odgovore zašto nemogu da mi ponude stan tako da sam prestao da gubim vreme i gledao isključivo istočno Oslo.
Ovo je sve čega se sećam ako vas nešto interesuje vi pitajte pa ću da editujem ovaj post sa Q & A delom.
Pozdrav i sa srećom u traženju stanova.

6 коментара:

Анониман је рекао...

Pozdrav Dejane!
Sa velikim zadovoljstvom pratim tvoj blog, jer ima gomilu korisnih informacijama koje svima koje interesuje Norveška može da pomogne.
Ja radim kao programer u Novom Sadu, inače imam završen master na el.tehnici (smer primenjene računarske nauke i informatika). Želeo bih da emigriram u Norvešku, pa bih imao par pitanja za tebe u vezi inicijalnog traženja posla u IT oblasti.

Moj mail je dragan.stepanovic@gmail.com

Veliki pozdrav,
Dragan

Dejan Mladenović је рекао...

Pozdrav Dragane,

Cujemo se posto sam se vratio sa godisnjeg odmora.

Анониман је рекао...

Cao Deki,ako mi verujes procitao sam na hiljada stranica o iseljenju u Norvesku ali ovoliko iskrenih informacija i nesebicnosti na odgovaranje i pomaganje drugim ljudima stvarno nisam video. Vidim da si porodican covek kao i ja i voleo bih da se cujemo da porazgovaramo jer bih imao svasta da te pitam :) .Najbolje bi bilo da mi posaljes tvoj skype na mail pa de ispricamo.Inace ja sam Nebojsa iz Novog Sada ,moj mail futogneso@yahoo.com i skype nick je : futogneso .Nadam se da se cujemo skoro :)

Dejan Mladenović је рекао...

Prosledio email. Cujemo se Dejan

Анониман је рекао...

Zdravo Dejane.Ja sam Maja iz Beograda idem marta za Norvesku ,pa ako bi bio raspolozan da se cujemo preko meila.Ja sam medicinska sestra pa bih volela da mi kazes za pocetak gde je najbolje.Veliki pozdrav.Moj meil maja.blagojevic85@gmail.com

Анониман је рекао...

Cao Dejane, ja sam Ana,planirala sam da u maju odem za Norvesku,ali me brine sve ovo vezano za stanove tj,za njihovo izdavanje...molim te ako mozes da stupimo u kontakt putem maila bila bih ti zahvalna.Moj mail je: anaalibasic@ymail.com